ده‌ها هزار اسراییلی شنبه شب (دیشب) در سه شهر بزرگ اسراییل علیه برنامه های دولت دست راستی و تندرو نتانیاهو تظاهرات کردند.

معترضان در هوای سرد و بارانی تل آویو و شهرهای دیگر علیه برنامه‌های اصلاحات قضایی نتانیاهو شعار داده و حکومت او را به تضعیف حاکمیت دموکراتیک متهم کردند.

بر اساس این گزارش: نتانیاهو که اکنون در ششمین دوره نخست وزیری خود به سر می برد، با تشکیل یک ائتلاف مذهبی-ملی گرا و با کسب اکثریت پارلمانی، می خواهد با برنامه جنجالی "اصلاحات قضایی" خود، قدرت دادگاه عالی را مهار کند.

 منتقدان می‌گویند اصلاحات پیشنهادی او استقلال نهاد قضایی را تضعیف کرده و فساد را تقویت می‌کند. منتقدان همچنین معتقدند این برنامه اصلاحی حقوق اقلیت‌ها را نقض کرده و دادگاه‌های اسراییل را از اعتبار محروم می‌کند. در میان مخالفان، رییس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور هم هستند.

"آیزاک هرتزوگ" رییس جمهوری اسراییل از سیاستمداران دو طیف درخواست کرده تا  از تشنج سیاسی و دوقطبی کردن بیشتر جامعه بپرهیزند.

جامعه اسراییل به شدت بین موافقان و مخالفان نتانیاهو قطبی شده است و ناظران می گویند شدت قطبی شدن جامعه اسراییل در 8 دهه گذشته بی سابقه است.
"بنی گانتز" وزیر دفاع سابق میانه‌رو که در تظاهرات تل‌آویو شرکت کرده بود، گفت: "پرچم اسراییل را در یک دست و چتر را در دست دیگر بگیرید و برای محافظت از دموکراسی و قانون بیرون بیایید.

به گزارش رویترز، یکی از معترضان گفت که نتانیاهو در یک "کودتای قانونی" نخست وزیر شده و مجرم است.

رسانه های اسراییلی تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات تل آویو را حدود 80 هزار نفر اعلام کرده اند. دهها هزار نفر دیگر نیز در دو شهر قدس (اورشلیم) و حیفا تظاهرات کردند.

نتانیاهو 73 ساله روز جمعه از انعطاف پذیری در مورد طرح اصلاحات خبر داد و گفت که این طرح "با بررسی دقیق و در عین حال شنیدن همه مواضع" اجرا خواهد شد.

نظرسنجی ها در مورد دیدگاه های عمومی نسبت به اصلاحات متفاوت است. کانال 13 تلویزیون اسراییل هفته گذشته اعلام کردکه 53 درصد از اسراییلی ها با تغییر ساختار دیوان عالی مخالف و 35 درصد موافق هستند، اما شبکه 14 تلویزیون اسراییل روز پنجشنبه این آمار را 61 درصد موافقان و35 درصد مخالفان اعلام کرد.