نمایندگان جامعه تجاری مناطق جنوبی روسیه در خصوص چشم انداز توسعه بیشتر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب، در آستراخان گفتگو کردند. در این نشست ، به توسعه کریدور از منظر رویکرد به ایران ، توجه ویژه ای معطوف شد ، چرا که روابط بین فدراسیون روسیه و ایران امروز به طور فعالی در حال گسترش است. ساختار بندر آستاراخان و موقعیت جغرافیایی مناسب ، گسترده ترین فرصت ها را برای جامعه تجاری روسیه فراهم می نماید. دورنمای همکاری ، در یک میز گرد در اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گفته صنعتگران آستراخان ، کسب موفقیت در این امر ، فقط بواسطه همکاری و تعامل با همکاران مناطق مرکزی و جنوبی روسیه امکان پذیر است.آقای استانیسلاو سینچینکو – رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان آستراخان – اظهار داشت: "ما منتظر همکاری مناطق مجاور برای توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب هستیم. بخصوص این کریدور برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. امروز ، ما در مورد اقدامات مشخصی به منظور افزایش دسترسی کسب و کار خود به این پروژه صحبت خواهیم کرد. از دوستانمان در زمینه ساخت و ساز از شهر ساراتوف و استان آستراخان، مقامات ، بازرگانان ، بروکرها و افرادی که در این زمینه نظرات و دیدگاههای خود را دارند دعوت بعمل آوردیم". شریک تجاری اصلی در اینجا ، البته ایران است. همکاری سالهای متمادی، ایران را با محافل تجاری آستراخان مرتبط می سازد و آبراه در امتداد کانال ولگا- کاسپین تقریباً در تمام طول سال کار می کند. تنها در سال گذشته ، گردش کالا در مسیر توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب و فقط با ایران ، 17 درصد افزایش داشت و به 3 میلیون تن رسید. صادرات چوب، مقوا و کاغذ افزایش یافته است. همچنین واردات از ایران 4 برابر شد. بر این پروژه تاکید ویژه ای صورت گرفت. یوری شوریگین، مدیر کل آژانس بین المللی ارتقای صادرات اظهار داشت: "من در اینجا نه تنها مناطق جنوبی روسیه ، بلکه مناطق کناره ولگا و ناحیه فدرال مرکزی را نیز می بینم. واقعیت این است که بسیاری از مسیرها مانند قزاقستان ، آذربایجان ، ایران ، برای توسعه صادرات روسیه از اولویت برخوردارند. البته این یک امتیاز بزرگ است که باید در جهت منافع منطقه مورد استفاده قرار گیرد. و در آستراخان ، البته این یک هاب ایده آل است. و این تنها ساکنان آستراخان نیستند که از قابلیت های آن استفاده می کنند". نمایندگان اتاق های بازرگانی و شرکت های لجستیک داغستان ، اوستیای شمالی ، پنز، ساراتوف در این بحث و تبادل نظر تجاری شرکت کردند. اتحاد تجاری با آستراخان ، قابل توجیه و ضروری است. "این ، دروازه دریای خزر، دروازه آینده اقتصاد روسیه است. همکاری کارآفرینان از مناطق بالادست و پائین دست حاشیه ولگا ، قفقاز و همه کسانی که امروز به اینجا آمده اند ، ضروری است. دروازه های آستراخان باید اجازه کالاها را عبور دهند ، امروز در مورد این مسأله ، یعنی در مورد جریان گردش کالای "شمال- جنوب" صحبت خواهیم کرد. یوری آرشینوف، مشاور وزیر توسعه اقتصادی استان ساراتوف اظهار داشت:" در آستراخان میدانند که چگونه با مردم مذاکره و کار کنند ، ما هم آمدیم تا این را یاد بگیریم.
تنها با اتحاد با مقامات ، کشتیرانان و دیپلمات ها می توان در آبراه کانال کشتیرانی ولگا- کاسپین پیروز و موفق عمل کرد. اولویت به اصطلاح رویکرد به ایران نیز تا حد زیادی به عمق کانال بستگی دارد. هم اکنون ، لایروبی نیز در حال انجام است. تجهیزات لایروبی جدیدی که قبلاً در کارخانه لوتوس آستراخان ساخته شده است نیــز عمق را به سطــح ایده آل 4.5 متر افزایــش می دهد".