** نقطه عطف موسیقی کودکان ، ایجاد توانمندی برقراری ارتباط و همکاری  مستمر در قالب همنوازی و کنسرت می باشد .

مشروح گفتگوی اختصاصی خبرنگار بشیر با خانم نکیسا قلی نژاد مدرس و کارشناس تخصصی موسیقی کودکان مازندران از نظرتان می گذرد:

* موسیقی را از چه سالی آغاز کردید؟
- بنده از کودکی موسیقی را بصورت رسمی شروع کردم و بهترین استاد زندگی من پدرم استاد جمشید قلی نژاد بود. از 7 سالگی شروع به فراگیری ساز تنبک نمودم و نزد اساتید گرانقدرم دوره عالی تنبک نوازی را به اتمام رسانده سپس در ادامه در سن 13 سالگی فراگیری ساز ویالن را بعنوان ساز دوم شروع کرده و از سن 17 سالگی ساز سه تار را بعنوان ساز دلم انتخاب نموده و آن را ادامه دادم به گونه ای که ساز تخصصی بنده در دانشگاه هم ساز سه تار بوده است و در رشته آهنگسازی، موفق به اتمام مقطع تحصیلی لیسانس موسیقی شدم.
* چه شد که به تدریس روی آوردید؟
- زمانی که کودک بودم همیشه در نقش معلمی در حال تدریس خود را قرار داده و برای اتاقی که در تصورم پر از علاقمندان بود شروع به تدریس میکردم. با گذشت زمان و علاقه بسیار شدید بنده به تدریس، مخصوصاً در رده کودکان، سبب شد در این زمینه مطالعات زیادی داشته و روش های گوناگونی را برای خودم پیاده سازی و پس از بررسی های انجام گرفته و دریافت نتیجه حاصل، شروع به پایه گذاری شیوه ای کردم که بنیان های درست یادگیری موسیقی برای کودکان رقم بخورد تا هنرجو(کودک) پس از گذراندن دوره موسیقی کودکان (بلز و فلوت) به جایگاهی برسد که ابتدا ساز تخصصی خود را با علم و دانش انتخاب کرده و در آن چیزی که مستعد است ادامه این مسیر زیبا را بپیماید سپس در مرحله بعدی مدرسین سازهای اصلی در تدریس به این کودکان با آرامش و تسلط بیشتری عمل کنند.
* سابقه تدریستان چقدر است؟
- در سال 1383 شروع به تدریس موسیقی کودکان در شهرهای مازندران کردم و در آن سالها خانواده ها فکر میکردند زمان شروع موسیقی برای فرزندانشان از سن 10 تا 12 سالگی است منتها الآن به جرأت میتوانم بگویم اکثر خانواده ها بدلیل دانستن تاثیرات و مزایای شگفت انگیز موسیقی بر ذهن و جسم و تکامل روح انسان آنها را در سن 3 تا 4 سالگی به آموزشگاه آورده و درخواست ثبت نام در دوره کودکان دارند. بنده بعد از ۱۹ سال تدریس و ۳۲ سال سابقه در فراگیری موسیقی بر این عقیده ام که کودک میتواند از سن چهار تا چهار سال و نیم شروع به نواختن و یادگیری ساز بلز به همراه خواندن کند. حال بعد از گذر از این مرحله با شروع یادگیری و نواختن ساز فلوت توانایی نت خوانی، ضرب پا، کشش نت و نفس گیری را بصورت حرفه ای فرا میگیرد.
به اعتقادم با روشی که طراحی نمودم کودکان بعد از پایان دوره بلز و فلوت، کاملا به نت ها و کشش ها تسلط دارند و می توانند ساز تخصصی خودشان را انتخاب کنند.
* تاثیر موسیقی بر روی کودکان چیست؟
- بالا رفتن قدرت و عملکرد مغز، افزایش مهارت های گفتاری و اجتماعی، رشد خلاقیت و هوش کودکان، آرامش، رشد روحی، لذت و شادی کودکان، مدیریت و انجام همزمانی چندین مسوولیت و…
مغز انسان ها از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده که در نیمکره راست، خلاقیت، شهود، احساسات و معنویت می باشد. در نیمکره چپ، منطق، آنالیز، سازماندهی، مدیریت، ریاضی، زبان، علم اشراف به جزئیات می باشد. نواختن موسیقی کودکان باعث می شود که هر دو نیمکره در کودکان بسیار فعال شود.
دوره ی موسیقی کودک حدود یک سال و نیم (1 سال و نیم) طول می کشد و در انتها از دیدگاه بنده کودک بایستی بتواند قدرت نواختن قطعاتی که دارای نت های چنگ، دولاچنگ، چنگ نقطه دار و ضد ضرب ها می باشد را داشته باشد. برای همین موضوع در انتهای یکی از کتابهایم به نام ملودیهای کودکان، قطعات زیبای بومی را تنظیم کرده و قرارد اده ام که کودک پس از اتمام کتاب به راحتی میتواند آنها را بنوازد و این موضوع برای خود بنده افتخاریست که استعدادهای استان و کشورم به این بالندگی میرسند. بعنوان نمونه میتوانید در صفحه گوگل عبارت «گروهنوازی کودکان خانم نکیسا قلی نژاد» را جستجو کرده سپس قطعه رعنا و امشوشو و... را مشاهده کنید.
* نقطه عطف موسیقی کودکان چیست؟
- نقطه عطف موسیقی کودکان این است که آنها در کنار یکدیگر هم تحت عنوان کنسرت، کلیپ های آموزشی و همنوازی داشته باشند. نکته بسیار مهم در این مسئله ایجاد توانمندی برقراری ارتباط و همکاری مستمر، هماهنگی، اعتماد بنفس، بروز استعدادها و آماده شدن برای انتخاب ساز تخصصی خودشان می باشند.
در این راستا و براساس اعتقاداتم به کلامی که گفتم، از سال 1387 بصورت مرتب هر ساله کنسرت های بزرگی تحت عنوان کنسرت کودکان و کلیپ های بسیار زیبا با سرپرستی بنده که عضو بسیار کوچک دنیای موسیقی می باشم در سطح استان مازندران اجرا گردید که یکی از نمونه های بارز آن کنسرت های بزرگ آموزشگاه موسیقی درجه یک نکیسا ساری است.
در این کنسرت ها هر نوازنده یا گروهی از نوازنده ها با داشتن میکروفن مستقیم، وظیفه اجرای نت های خاص، براساس تنظیم های انجام شده را دارند تا لذت گروهنوازی را هر چه بیشتر احساس کنند و به توانمندهای خود پی ببرند.
* صحبت یا توصیه هایی که به پدر و مادر کودکان دارید:
- لازم بذکر است بنده داری مدرک لیسانس کامپیوتر و لیسانس موسیقی و کارشناس تخصصی موسیقی کودک هستم و این نکته رو برای این بازگو می کنم چون معتقدم هر انسانی بایستی درون و استعداد خود را شناسایی کند و در آن مسیر قدم بگذارد و متاسفانه رشته کامپیوتر را بر اساس سفارشات اطرافیان انتخاب کرده بودم که این نوع انتخاب هم اکنون هم برای بچه های ما در حال اتفاق است، ولی به یاد داشته باشیم «هر که را بهر کاری ساختند». در نتیجه تمام خانواده ها بایستی بکوشند تا استعداد درونی فرزندان خود را بشناسند سپس او را در مسیر رسالت خودش سوق دهند.
* سخن پایانی
- در مدت این چند سال جزوات زیادی نوشته ام و این جزوات بعد از تست تدریس بر روی کودکان منجر به چاپ سه کتاب به نام های 1- ملودیهای کودکان برای فلوت ریکور 2- دفتر مشق برای یادگیری نت ها 3- کتاب ریتم های شاد کودکانه تنبک شده است در این راستا کتابهای دیگری هم در دست چاپ هستند که آنها در زمانهای آتی تقدیم به علاقمندان خواهد شد. این موضوع افتخاریست برای بنده که هر کدام از هنرجویانم به درجات بالایی در زمینه نوازندگی و تدریس در سازهای تخصصی خود رسیدند و دارای مقام های متعددی در کشور، استان و شهرستان می باشند. زیباترین لحظه برای یک انسان بودن در مسیر رسالت و پویایی در این مسیر می باشد.
در پایان لازم میدانم اعلام کنم که درب آموزشگاه موسیقی درجه یک نکیسا ساری بر روی همه علاقمندان باز می باشد و باعث افتخار ماست که بتوانیم در این مسیر زیبا در کنار عزیزمان باشیم.