بیشتر افراد برای تسکین درد خود به طور معمول از دو داروی آسپرین و تایلنول استفاده می کنند. اگرچه این دارو برای تسکین درد استفاده می شوند اما تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد.

آسپرین و استامینوفن برای تسکین درد؛ از هر کدام چه زمانی استفاده کنیم و چرا

به گزارش "اینسایدر"، آسپرین که با نام های تجاری دیگر مانند بایر و بوفرین نیز به فروش می رسد، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که فعالیت آنزیم هایی خاص در بدن که به واسطه آسیب بافت فعال شده و موجب درد، تورم و التهاب می شود را مسدود می کند.

تایلنول که با نام ژنریک استامینوفن نیز شناخته می شود، یک داروی مسکن است که به طور خاص برای تسکین درد کاربرد دارد.

از آسپرین و تایلنول اغلب برای تسکین درد و تب استفاده می شود. با این وجود، آسپرین دارای خواص ضد التهاب است که استامینوفن از آن بی بهره است.

آسپرین چیست؟

آسپرین یک داروی بدون نسخه و پر مصرف است. از کاربردهای این دارو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تسکین سردرد

- تسکین دندان درد

- تسکین درد قاعدگی

- کاهش تب

- در دوزهای کم ممکن است به پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی ایسکمیک کمک کند

دوز معمول برای آسپرین یک یا دو قرص 325 میلی گرم هر چهار تا شش ساعت است.

در دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان برای تسکین تب یا درد باید احتیاط شود. اگرچه استفاده از آسپرین برای کودکانی که بیش از سه سال سن دارند، تایید شده است، اما کودکانی که روند بهبودی آبله مرغان را طی می کنند یا علائم شبه آنفلوآنزا دارند هرگز نباید آسپرین مصرف کنند زیرا خطر کم ابتلا به سندرم ری (Reye's syndrome)، یک اختلال نادر که می تواند موجب آسیب کبدی و مغزی جدی شود، به واسطه مصرف این دارو وجود دارد.

افرادی که به آسپرین یا سالیسیلات ها، مواد شیمیایی موجود در گیاهانی که از مواد تشکیل دهنده آسپرین و دیگر داروهای مسکن هستند، حساسیت دارند نیز نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین، افراد مبتلا به فشار خون بالای کنترل نشده، بیماری شدید کبد یا کلیه، برخی شرایط معده ای مانند سابقه زخم های معده یا یک اختلال خونریزی باید از آسپرین پرهیز کنند. آسپرین می تواند به عنوان یک رقیق کننده خون عمل کرده و ممکن است افراد مبتلا به این شرایط را در معرض خطر خونریزی اضافی قرار دهد.

آسپرین دارای 47 تداخل دارویی جدی از جمله با ایبوپروفن، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی دیگر است.

تایلنول چیست؟

همانند آسپرین، تایلنول یک داروی بدون نسخه است که برای درمان درد ناشی از سردرد، کرامپ های قاعدگی، و دندان درد توصیه شده است. برخلاف آسپرین، استامینوفن به طور کلی برای کودکان سالم در هر سنی که به این دارو آلرژی ندارند، البته در دوزهای کم بی خطر است.   

دوز معمول تایلنول برای بزرگسالان دو قرص 325 میلی گرمی هر چهار تا شش ساعت است.

در شرایطی که آسپرین بیش از حد می تواند فرد را بیمار کند، میزان بیش از حد تایلنول حتی خطرناک‌تر است. مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند به کبد آسیب رسانده و موجب علائمی مانند بی اشتهایی، حالت تهوع یا استفراغ، شکم درد، و کما شود. اگر در مورد مصرف بیش از حد تایلنول توسط خود یا یکی از عزیزانتان مشکوک هستید، بلافاصله با خدمات اورژانس تماس بگیرید.

تایلنول دارای هشت تداخل دارویی جدی است. همچنین، این دارو می تواند برای افرادی که به طور منظم زیاد الکل مصرف می کنند - خطر مسمومیت کبدی را افزایش می دهد - خطرناک باشد.

آسپرین در برابر تایلنول

اگرچه موارد استفاده از این داروها می تواند همپوشانی داشته باشد، گاهی اوقات یکی از آنها برای یک بیماری خاص مفیدتر است. در ادامه جدولی از موارد استفاده آسپرین و استامینوفن ارائه شده است.

دارو

آسپرین (بایر)  

تایلنول (استامینوفن)

تسکین سردرد

بله، اما نه با تاثیرگذاری زیاد

بله

کاهش تب

بله

بله

ضد التهاب

بله

خیر

پیشگیری از سکته قلبی و مغزی

بله

خیر

استفاده برای کودکان

خیر

بله

آرتریت

بله، اما در بلندمدت ایمن نیست

بله

درمان کرامپ قاعدگی

بله

بله

 

سخن پایانی

آسپرین و تایلنول هر دو در مقابله با درد و تب موثر هستند. تایلنول از این مزیت برخوردار است که برای کودکان گزینه ای ایمن‌تر محسوب می شود، اما می تواند در دوزهای زیاد نیز ضرر بیشتری داشته باشد. آسپرین از این مزیت برخوردار است که به طور بالقوه به پیشگیری از سکته مغزی و قلبی کمک می کند.

به طور کلی، این داروها را می توان با خیال راحت استفاده کرد و بدون نسخه پزشک نیز قابل خریداری هستند.

اگرچه آسپرین و تایلنول به طور گسترده در دسترس هستند، اما همانند هر داروی دیگری می توانند موجب برخی عوارض جانبی شوند. همواره برچسب روی محصول را مطالعه کرده و برای انتخاب و استفاده از بهترین داروی مسکن با پزشک خود مشورت کنید.