امروزه، نور مصنوعی یکی از دلایل اصلی محرومیت از خواب محسوب می شود و نور ساطع شده از نمایشگر دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر ساطع می شود، حتی یک گام فراتر رفته و شرایط بدتری را رقم می زند. این نور که به نام «نور آبی» شناخته می شود می تواند با مجبور کردن بدن به بیدار باقی ماندن در چرخه خواب انسان اختلال ایجاد کند.

6 دلیل مهم برای عدم استفاده از گوشی هوشمند هنگام شب

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "لیو لاو فروت"، نور آبی به ویژه برای این که مغز متوجه فرا رسیدن صبح شود بسیار موثر است. اما هنگام شب و زمان خواب، مغز نیازی به آن ندارد. راه حل؟ هنگام شب و پیش از خواب از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند استفاده نکنید.

افزایش بی خوابی بین مردم به نوعی با افزایش استفاده از فناوری و گوشی های هوشمند پیوند خورده است. به طور معمول، هنگام شب، نور قرمز بیشتری وجود دارد که بدن را برای خواب آماده می کند. هنگامی که نور آبی ساطع شده از دستگاه های الکترونیکی در این شرایط اختلال ایجاد می کند، بدن به طور کامل بی دفاع می شود.

چرا نباید هنگام شب از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند استفاده کرد

در ادامه شش دلیل مهم که نباید از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند هنگام شب و به ویژه پیش از خواب استفاده کرد، ارائه شده اند:

می تواند به چشم ها آسیب برساند

برخی شواهد نشان می دهد که نور آبی می تواند به واسطه آسیب رساندن تدریجی به شبکیه چشم به بینایی انسان صدمه زده و به انحطاط ماکولا، از دست دادن دید مرکزی یا ناتوانی در مشاهده آنچه مقابل فرد قرار دارد، منجر شود.

نور آبی مصنوعی یکی از کوتاه‌ترین و پر انرژی‌ترین طول موج ها در طیف نور مرئی است. به دلیل کوتاه‌تر بودن، درخششی ایجاد می شود که می تواند کنتراست دید را کاهش داده و بر وضوح و شفافیت آن تاثیر بگذارد. این مورد اغلب چرایی تجربه خستگی یا فشار چشم دیجیتالی و مواجهه با علائمی مانند تاری دید، دشواری در تمرکز، خشکی و سوزش چشم، سردرد، و گردن و کمر درد را پس از یک روز کار با کامپیوتر را توضیح می دهد.

کمبود خواب را تجربه می کنید

نور آبی در تولید ملاتونین اختلال ایجاد می کند که می تواند به معنای کاهش کیفیت و کمیت خواب باشد. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب بدن را تنظیم می کند. اگر چرخه خواب به خوبی تنظیم نشده باشد، دیگر خواب کافی که به آن نیاز دارید را تجربه نخواهید کرد. کمبود خواب می تواند به مشکلات سلامت مختلف مانند سطوح بالاتر اضطراب، خطر بیشتر ابتلا به سکته مغزی، دیابت و چاقی، سرکوب سیستم ایمنی و افزایش فشار خون منجر شود.

با خطر بیشتر ابتلا به سرطان مواجه می شوید

ملاتونین یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان هایی است که بدن به طور طبیعی تولید می کند. از آنجایی که تولید ملاتونین به واسطه نور آبی ساطع شده از نمایشگر گوشی های هوشمند و تبلت ها سرکوب می شود، بدن می تواند با کمبود این آنتی اکسیدان قوی مواجه شود. اختلال در تولید ملاتونین برای یک شب مساله ای جدی نخواهد بود، اما افرادی که هر شب برای ساعت ها در معرض نور آبی قرار می گیرند در معرض خطر هستند.

به طور خاص، کمبود خواب می تواند خطر سرطان های پستان، کولورکتال و پروستات را افزایش دهد. کمبود ملاتونین به معنای خطر بیشتر آسیب سلولی، التهاب بیشتر و اختلال در عملکرد عادی سیستم ایمنی بدن است.

خطر ابتلا به افسردگی افزایش می یابد

افرادی که تولید ملاتوتین در بدن آنها سرکوب شده است و ساعت بدن آنها با قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی تغییر کرده است، مستعد ابتلا به افسردگی هستند. کمبود خواب در فعالیت انتقال دهنده های عصبی بدن تداخل ایجاد می کند و در نهایت می تواند به کاهش سیگنالینگ سیناپسی بین سلول های عصبی منجر شود که در تغییرات خلق و خو نقش خواهد داشت.

با افزایش وزن مواجه می شوید 

با بروز اختلال در تولید ملاتونین و چرخه های خواب، نور نمایشگر دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی های هوشمند هنگام شب می تواند در هورمون هایی که گرسنگی را کنترل می کنند نیز اختلال ایجاد کرده و خطر چاقی را افزایش دهد. کمبود خواب می تواند سطوح انسولین را بر هم بزند که به طور مستقیم بر متابولیسم بدن تاثیرگذار است. اگر متابولیسم بدن مختل شود، وزن شما نیز با نوسان مواجه خواهد شد.

خواب ناکافی می تواند سلول های گلیال را از پاکسازی سمومی که توسط سلول های مغزی تولید می شوند، باز دارد. این سموم در بدن بیشتر افراد باقی مانده و جای شگفتی نیست که در افزایش وزن نقش دارند.

در فعالیت مغز اختلال ایجاد می شود 

خواب ناکافی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور نمایشگر دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند می تواند یادگیری را نیز دشوار کرده و موجب حواس پرتی و اختلال در حافظه طی روز بعد شود. پس از مقایسه مغز افرادی که با محرومیت از خواب مواجه بودند با مغز افرادی که خواب کافی داشتند، دانشمندان دریافتند که متابولیسم و جریان خون در چندین بخش مغز افرادی که کمبود خواب داشتند، کاهش داشته است. این به اختلال در عملکرد شناختی و رفتار منجر می شود.

چگونه مشکل را برطرف کنیم

اگر قصد دارید خواب خود را بهبود بخشیده و آثار نور آبی بر چشم های خود را کاهش دهید، می توانید اقدامات زیر را امتحان کنید.

استفاده از عینک های مسدود کننده نور آبی

اگر کار با کامپیوتر یا گوشی های هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از شغل شماست، به احتمال زیاد نمی توانید وابستگی خود به این دستگاه ها را کاهش دهید.

خوشبختانه راه حلی برای این شراط وجود دارد و آن استفاده از عینک های مسدودکننده نور آبی است.

نمونه های با کیفیت بالا می توانند تفاوت قابل توجهی در میزان خستگی چشم که فرد تجربه می کند، ایجاد کنند. افزون بر این، شما می توانید هنگام شب بدون این که نگران کاهش تولید ملاتونین و کیفیت خواب خود باشید از این عینک ها استفاده کنید.

عدم استفاده از دستگاه های الکترونیکی یک تا دو ساعت پیش از خواب

ترک عادت استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند و لپ تاپ پیش از خواب می تواند بسیار دشوار باشد. اما پس از آگاهی از فواید پرهیز از این کار نباید مشکلی با ترک این عادت مضر داشته باشید.

در آغاز می توانید 30 دقیقه پیش از خواب دستگاه خود را خاموش کرده و کنار بگذارید و پس از آن، به تدریج این مدت زمان را افزایش داده تا به یک تا دو ساعت برسد.

خاموش کردن چراغ ها

خاموش کردن چراغ ها یا کاهش نور آنها چند ساعت پیش از خواب را مد نظر قرار دهید. با این کار سیگنال تاریک شدن محیط به مغز ارسال شده و ملاتونین ترشح می شود که به راحت‌تر خوابیدن کمک می کند.

نور قرمز هنگام شب با چشم ها مهربان‌تر بوده و امکان کسب آرامش را به جای افزایش هوشیاری ناشی از مواجهه با نور آبی فراهم می کند.