دکتر بهزاد امیری، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم درباره تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)اظهار کرد: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است؛ مخزن و ناقل ویروس CCHF در طبیعت، کنه‌های سخت و عمدتاً گونه‌ای به نام «هیالوما» است که این کنه‌ها حدود 800 روز عمر می‌کنند و می‌توانند ویروس را از طریق تخم به نسل بعدی‌‌شان انتقال دهند.

وی افزود: زمانی‌‌که این کنه‌ها، حیوانی را مورد گزش قرار می‌دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می‌کنند؛ دام در طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است علامتی بروز ندهد؛ چنان‌‌چه در این مدت، دام توسط انسان بدون استفاده از وسائل حفاظت فردی و بدون رعایت نکات بهداشتی ذبح شود، انسان در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار می‌گیرد و به این طریق احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد.

روش‌‌های آلوده شدن به تب کریمه کنگو چیست؟

وی درباره روش‌های انتقال ویروس CCHF تصریح کرد: انسان به چند روش به ویروس CCHF آلوده می‌شود؛ اول آن‌‌که کنه آلوده به طور مستقیم انسان را مورد گزش قرار دهد؛ دوم آن‌‌که تماس با ترشحات، خون و بافت بدن حیوان آلوده وجود داشته باشد؛ سومین روش آلوده شدن، له کردن کنه آلوده با دست و چهارمین روش، تماس با خون و ترشحات بدن انسان مبتلا به بیماری است. 

ابتلای 36 نفر به تب کریمه کنگو در سال جاری

وی افزود: بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) نخستین بار در سال 1378 به طور رسمی و قطعی در کشور ما تایید و شناسایی شد؛ از ابتدای شناسایی نخستین مورد ابتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در سال 1378 تاکنون (21 سال) 1579 مورد بیمار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده است و از آن زمان تاکنون 206 نفر (13درصد) به علت ابتلا به این بیماری در کشور فوت کرده‌‌اند.

وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد 119 بیمار شناسایی شدند و 11 نفر به علت ابتلا به این بیماری فوت کردند؛ از ابتدای سال جاری تاکنون 36 نفر بیمار مبتلا شناسایی شده و متاسفانه 5 نفر به علت ابتلا به بیماری CCHF و عوارض ناشی از آن در کشور فوت کرده‌‌اند. 

سیستان و بلوچستان در صدر ابتلا به تب کریمه کنگو

این متخصص بیماری‌‌های عفونی متذکر شد: در طی 21 سال گذشته همواره استان‌ سیستان و بلوچستان بیشترین آمار ابتلا و مرگ ناشی از CCHF در کشور را داشته است.